Viete, kde sú najbezpečnejšie sedadlá v rôznych dopravných prostriedkoch?

Keď si nastupujete ako spolujazdec alebo pasažier do auta, MHD, lietadla či vlaku, pravdepodobne zvažujete výber sedadla najmä na základe komfortu. Pri výbere miesta by ste však mali oveľa viac dbať na vašu bezpečnosť. Na základe viacerých výskumov a štatistických údajov odborníci uvádzajú, ktoré miesta sú v konkrétnych dopravných prostriedkoch najbezpečnejšie a ktorým by ste sa mali naopak vyhýbať.

 

Vlak

Menej bezpečné sú sedadlá v smere jazdy vlaku, keďže počas jazdy sú pasažieri často nepripútaní a v prípade nehody majú pred sebou veľa voľného priestoru, do ktorého môžu spadnúť.

Bezpečnejšie je sedieť v strede vozňa a vyberať si vozne, ktoré sú čo najbližšie k stredu vlaku. K najväčším deformáciám dochádza na predných a zadných vozňoch vlaku, ktoré sa v prípade nehody zvyknú vykoľajiť.

Loď

Aj vyhliadková plavba sa môže zmeniť na drámu, keď je nepriaznivé počasie alebo priveľké vlny. V prípade dlhšieho pobytu na lodi by ste sa mali vyhýbať spodným kabínam, ktoré sa v prípade diery v lodi zaplavia ako prvé a je ťažšie sa z nich dostať von.

Naopak, v prípade bezpečného výberu uprednostnite kabíny alebo miesta čo najbližšie k palube lode, keďže horná časť lode sa zaplaví ako posledná.

Lietadlo

V prípade lietadla sa názory odborníkov na bezpečnosť sedadiel rozchádzajú, ale je všeobecne známe, že za najmenej bezpečné sa považujú sedadlá v prvých radoch vpredu a najbezpečnejšie je sedieť v zadných radoch sedadiel.

Nech už sedíte kdekoľvek, v prípade akejkoľvek rizikovej situácie by ste sa mali riadiť bezpečnostnými predpismi, ktoré ste povinní pred jazdou ovládať a zachovať si chladnú hlavu. V prípade, že na výber máte, zvážte aj spomenuté rady odborníkov na bezpečnosť a vyberte si správne sedadlo.

Auto

Vo väčšine dopravných nehôd áut dochádza k najzávažnejším zraneniam u spolujazdca, ktorý sedí hneď vedľa vodiča. Je to spôsobené najmä tým, že pri nehode sa snaží vodič zrážke reflexívne vyhnúť, čo ohrozuje pasažiera sediaceho vedľa neho.

Naopak, najbezpečnejšie je sedieť na zadnom sedadle za vodičom a prekvapivo aj na strednom sedadle vzadu, keďže táto časť vozidla je najmenej deformovaná pri čelnej zrážke.

Minibus a autobus

Rovnako ako v aute sú najviac ohrození pasažieri sediaci vedľa šoféra. Menej bezpečné sú aj sedadlá pri okne a dverách, keďže rozbité sklo môže spôsobiť zranenia.

Ak chcete pri výbere sedadla staviť na bezpečnosť, ak je to možné, sadnite si na sedadlo v protismere jazdy, ideálne za šoférom. V prípade prudkého zabrzdenia je menšia šanca, že vám trhnutie hlavy dozadu spôsobí vážnejšie zranenie krku – hlava sa totiž oprie o stenu za vami.

Trolejbus

Tiež sa vyhýbajte sedadlám, ktoré sú pri okne a dverách.

Bezpečné sedadlá sa nachádzajú na pravej strane stredovej uličky, keďže vozidlá jazdiace v opačnom smere idú po ľavej strane trolejbusu. Bezpečné sú tiež sedadlá v strede (ak také v trolejbuse sú) orientované v smere jazdy, prípadne už spomínané miesto v protismere jazdy hneď za vodičom.

Diaľkový autobus

Najmenej bezpečné sú sedadlá v prvých dvoch radoch vpredu, keďže autobus má veľké čelné sklo. Pozor by ste si však mali dať aj na sedadlá úplne vzadu. V prípade nárazu odzadu na nich dochádza k najvážnejším zraneniam. Stále platí, že rizikové sú aj sedadlá pri okne a dverách.

Najbezpečnejšie je sadnúť si na sedadlá uprostred autobusu, keďže sú najvzdialenejšie od prichádzajúcich vozidiel či už zozadu alebo spredu.

Ďaľšie z kategórie

Fanúšikovia sa RADUJÚ, ostatný SMÚTIA!

Aj my sme obrovskými fanúšikmi moto-športovej KRÁĽOVNEJ F1 a s obľubou sledujeme jej dianie. Priaznivci tejto závodnej série sú ak jedna veľká rodina a predsa sa nájde niečo alebo nikto, kto túto skupinu rozdeľuje na 2 tábory. Rozprávame sa o 36 ročnom Britovi...

Nemci riešia možnosť zo siete odpájať elektromobily!

Výrazný rast predaja elektromobilov spôsobuje problémy. Je to až neuveriteľné. Tlak na rast predaja elektromobilov z mesiaca na mesiac rastie. Príprava elektrickej siete na zvýšený odber však zjavne výrazne zaostáva. Kto spravil chybu?   Radosť z výrazného rastu...

Za telefonovanie za volantom by ste mohli prísť o vodičák!

Nedovolená rýchlosť a telefonovanie. To sú dve najčastejšie príčiny dopravných nehôd v minulom roku. Práve z týchto dôvodov chce polícia zmeniť zákon. Cestní piráti a telefonisti by mohli prísť o vodičák. A tieto priestupky by sa mohli započítať aj do karty vodiča. V...

Vyskúšali sme Octaviu Combi RS iV! Je naozaj športová? BETA rádio

Nová ŠKODA OCTAVIA RS iV dostala plug-in hybridný pohon pozostávajúci z benzínového štvorvalcového motora 1,4 TSI a elektromotora s max. výkonom 85 kW. Spoločný systémový výkon tak dosahuje max. 180 kW (245 k) a max. krútiaci moment 400 Nm, čo je podľa slov výrobcu...

Vianočné zvyky vo SVETE

V rámci poslednej predvianočnej epizódy Generácie ZET sme sa v rubrike „Virtuálne cestovanie“ pozreli práve na blížiace sviatky. Na Slovensku sa vianočné obdobie spája s množstvom sviatočných tradícií a zvykov, na ktoré nedáme ani v 21. storočí dopustiť. V každej...

5 tipov, ako bezpečne uložiť auto na zimný spánok KOLESÁ

Nechystáte sa v zime jazdiť na svojom automobile? Dávate mu na pár týždňov či mesiacov pauzu? Pozrite sa, ako správne zazimovať auto.  Aj keď je december posledné roky, čo sa týka počasia, mierny, niektorí z nás sa rozhodnú cez zimné mesiace radšej na svojom aute...

Ako správne zohrievať MOTOR v zimných mesiacoch?? KOLESÁ

Zrejme väčšina motoristov preferuje zohrievanie motora počas čistenia vozidla od snehu a ľadu. Tento spôsob však nie je úplne správny, nakoľko je motorový olej stuhnutý a olejové čerpadlo nedokáže vytvoriť dostatočný tlak na to, aby dostalo olej do mazacej sústavy....

LUNAPARK sviatok sv. Mikuláša

Sv. Mikuláš je naozajstná celebrita. Mikuláš je náš! Nalaď si rodinné rádio BETA a počúvaj reláciu pre deti LUNAPARK - poďme sa hrať! On air sme 6.12.2020 o 9:00 O Mikulášovi z Myry (dnešné Turecko, pozn. narodil sa v Patare) sa píše, že bol pokorný a nikdy...

LUNAPARK – „poďme sa hrať“ relácia pre deti

Relácia pre deti predškolského a mladšieho školského veku je koncipovaná ako „skladačka“ moderovaného slova a hudby. Nechýbajú súťaže, čítanie audio rozprávok, telefonické rozhovory s umelcami, kreatívna dielnička, problematika vzťahov detí a rodičov, zaujímavosti zo...

Rádio Beta – nové relácie

Rádio Beta zahájilo vysielanie nových relácií aj za pomoci operačného programu:“ Inovácia programovej štruktúry Rádia Beta“, ktoré obohatia a rozšíria záber poslucháčov aj spektrum relácií celej programovej štruktúry. Sú to nasledovné relácie: Rock - relácia o rocku,...

Projekt „Inovácia programovej štruktúry rádia BETA“.

Rádio Bojnice s.r.o. realizuje v období 07/2020 – 06/2021 projekt s názvom: Inovácia programovej štruktúry rádia BETA Projekt je realizovaný vďaka finančnej podpore EÚ z Európskeho fondu regionálneho rozvoja vo výške 168 919,74 eur a zdrojov štátneho rozpočtu SR....

Pin It on Pinterest

Share This

Share this post with your friends!